صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 12 صفحه بعد

پارسی وب ایرانیان

پارسی وب ایرانیان

منوي اصلي

آرشيو موضوعي

آرشيو مطالب

لينکستان

امکانات

ورود اعضا:

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 37
بازدید دیروز : 197
بازدید هفته : 236
بازدید ماه : 234
بازدید کل : 377174
تعداد مطالب : 169
تعداد نظرات : 192
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->


کد آهنگ هاي داريوش


اردشير اول

 اردشير اول :

 به سال 465 تا 424 پيش از ميلادر اردشير شاهنشاهي امپراطوري ايران را به دست گرفت . با روي کار آمدن وي برادرانش دست به شورش زدند و مصر نيز طغيان کرد و بناي ناسازگاري گذاشت . ولي همگي سرکوب شدند و دوباره مصر به زير چتر ايران درآمد ولي ايران ديگر تواناي نبرد با يونان را نداشت . اردشير در تعقيب سياستهاي کورش و داريوش به عزرا اجازه داد تا به بيت المقدس برود و هزارو پانصد خانواده يهودي را که از شهر بيرون شده بودند را به سوي خود جلب نمود . او يهوديان را رها ساخت و آنان را از خود خشنود نمود . در سال 445 پيش از ميلاد اردشير شاهنشاه ايران دوباره به يهوديان اجازه داد تا معابد خود را بسازند و بيت المقدس را از ويرانه آباد سازند . در زمان وي ايران و يونان به مبادلات تجاري پرداختند و نبردي بين آنان صورت نگرفت

                    اردشیر اول-عادل

 

نويسنده: مانیا تاريخ: 5 آبان 1389برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

بازم اشتباه عمدی یا سهوی صدا و سیما!!!
اینبار تو اهدای جوایز مردان آهنین کسی که جوایز رو می آورد پوشش نظامی رومیها رو به تن داشت!

آخه چه کاریه؟؟؟

اولا چه لزومی داشت فردی با لباس باستانی رو بیاورند؟؟؟

ثانیا چرا از پوشش هخامنشی یا اشکانی یا مادی یا ساسانی یا دوره های اسلامی حتی قاجار استفاده نکردند؟؟؟

چرا خودمونو قبول نداریم؟؟؟

مگه رومیها دشمن ما نبوده اند!!!؟؟؟

مگه خودمون سلسله های تاریخی و سرفراز حتی قدیمی تر از رومیهای خونریز نداشته ایم؟؟؟

مگه سربازان باستانی ما لباسهای زیبا و در خور به تن نداشته اند؟؟؟

البته تو برنامه ی مسیر طلایی هم همچین سناریویی پیاده شده حالا چون حال و هوای طنز و مسخرگی داره عیبی نداره و تازه خوبه ولی تو یه مسابقه ی جدی با وجهه ی ملی این کار جز ضربه زدن به فرهنگ و تاریخ ایران چه توجیهی میتونه داشته باشه؟؟؟

متاسفم

نويسنده: مانیا تاريخ: 5 آبان 1389برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

ایران و خلیج فارس

ایران تو مادری و خلیج فارس                               چون کودکی نشسته به دامانت

مهر هزاره ها که بر آن نقش است                        باشد گواه روشن و عنوانت

این نام کنده شد ز هزاران سال                           بر رویه ی کتیبه ی ایوانت

دریای پارس ورا خواند تاریخ                                 از عهد داریوش جهان بانت

امواج پر خروش خلیج فارس                                 هستند جاودانه ثناخوانت     

هر موج پای کوبد و دست افشان                          شکر آورد به درگه یزدانت     

تنب بزرگ و کوچک و بوموسا                               هستند پاره های تن و جانت

نام خلیج فارس سزای توست                              تاریخ پیر شاهد برهانت

ای کشور فروغ اهورایی                                       بادا خدا همیشه نگهبانت

 

توران شهریاری

                                         

منبع: www.sarzamin-arya.blogfa.com

نويسنده: مانیا تاريخ: 5 آبان 1389برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

نجوم و هیئت و علوم عقلیه(ریاضیات،فیزیک،شیمی،فلسفه،متافیزیک و..) دز زمان ساسانیان
در علم نجوم و هیئت و تنظیم جداول نجومی نیز پیشرفتهایی بسیار نموده بودند که علمای اسلامی از بقایای کتابهای باقیمانده از این دوره استفاده های زیادی نموده (( قابل توجه مدعیان)) و از عقاید ایرانیان در این باب هم ردیف با عقاید بابلیان-رومیان ‌هندیان مطالبی نقل نموده اند که مورد تایید و استفاده ستاره شناسان و علمای علم هیئت قرار گرفته است نویسنده ی کتاب(کفایه التعلیم فی احکام التنجیم) چنین نوشته است:

(( و اما پارسیان متوسط حالتند هم در هیئت هم در احکام و بسبب قوت و کثرت مملکت و دولت و تربیت ملوک علما را علمای ایشان مذاهب بابل و هند و روم معلوم توانستند کرد. از آن چه مقبول بود اختیار و آنچه نبود رد کردند و خود آنچه دریافتند بدان زیادت کردند و بدان سبب کتب ایشان منتشر شد و مذهب ایشان مقبول گشت))

زیچ شهریار ( زیک شترایار) از کتابهای نجومی معروف زمان ساسانیان که بر حسب نوشته مورخین جداول نجومی آن از زمان یزدگرد سوم تدوین شده و در سده های نخستین اسلام ابوالحسن علی بن زید تمیمی آن را از پهلوی به تازی نقل نموده است و اطلاعات دیگری نیز توسط آل نوبخت از کتابهای پهلوی به عربی ترجمه کردند.

راجع به اهمیت علوم عقلیه و وسعت و دامنه ی آن از زمان ساسانیان عبدالرحمن ابن خلدون در کتاب ( العلوم عقلیه و اصنافها) شرحی دارد که ترجمه آن چنین است :

(( و بدانکه ما بین اممی که اخبار و تواریخ احوال ایشان به ما رسیده است اقوامی که از همه بیشتر بعلوم عقلیه توجه نمودند همانا دو قوم بزرگ قبل از اسلام یعنی ایرانیان و یونانیان بوده اند...اما ایرانیان اهمیت این علوم عقلیه نزد ایشان بغایت عظیم بوده است و دامنه آن بغایت وسیع بمناسبت عظمت و فخامت دولت ایشان و طول مدت سلطنت آنان گویند که این علوم به یونانیان از جانب ایرانیان منتقل شده است((قابل توجه غرب دوستان)) وقتی اسکندر دارا را بکشت و سلطنت کیانان را منقرض نمود و بر کتب و علوم ایرانیان که از حد و حصر بیرون بود استیلا یافت و وقتی که مملکت ایران ( بدست عرب) مفتوح گردید کتب بسیاری در آن سرزمین بدست ایشان افتاد سعدبن ابی وقاص ( سردار لشکر عرب) به عمر بن الخطاب در خصوص آن کتب نامه نوشط و در ترجمه نمودن آن کتب برای مسلمانان رخصت طلبید عمر به او نوشت که آن کتب را در آب افکنید چه اگر آنچه در آنهاست راهنمایی است خداوند ما را به راهنمایی به از آن راهنمایی کرده است و اگر گمراهی است خداوند ما را از شر محفوظ داشته است لهذا آن کتب را در آب یا در آتش افکندند و علوم ایرانیان که در آن کتب مدون بود از میان رفت و بدست ما نرسیده))

منبع : تمدن ساسانی  از علی سامی

دانشکده ادبیات دانشگاه پهلوی   بهار۱۳۴۲

نويسنده: مانیا تاريخ: 5 آبان 1389برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

تصاویر خیال انگیز از بابل، سرزمین زیبا و افسانه ای جهان باستان


 
 

ادامه مطلب
نويسنده: مانیا تاريخ: 5 آبان 1389برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

اختراعات و ابتكارات ايرانيان در پهنه دريانوردي و نجوم !

 

بسياري از ابزارهاي دريانوردي و نجوم توسط ايرانيان اختراع شده است.

كهن‌ترين سند دريانوردي ايرانيان، مهري است كه در چغاميش خوزستان بدست آمده است. تاريخ تمدن ناحيه چغاميش به شش‌هزارسال پيش از ميلاد مي‌رسد. اين مهر گلين، يك كشتي را با سرنشينانش نشان مي‌دهد. در اين كشتي يك سردار پيروز ايراني، بازگشته از جنگ، نشسته، و اسيران زانوزده در جلوي او ديده مي‌شوند. در اين مهر يك گاو نر و يك پرچم هلالي شكل هم ديده مي‌شوند. نقش‌هاي برجسته پاسارگاد نمايانگر توانمندي دريايي ايرانيان و فرمانروايي ايشان بر هفت‌درياست.

            شکوه ایرانی

                                                                               
قطب نما

در مورد اختراع قطب‌نما روايت‌هاي زيادي وجود دارد. تني چند از دانشمندان آن را به چيني‌ها و يا حتي ايتاليايي‌ها نسبت مي‌دهند. اما بيشتر دانشمندان متفق‌القولند كه قطب‌نما به وسيله ايرانيان ساخته شده است. قطب‌نماي ايراني برخلاف قطب‌نماي چيني كه 24 جهت داشت، داراي 32 جهت بوده‌است. عدد ۳۲....


ادامه مطلب
نويسنده: مانیا تاريخ: 5 آبان 1389برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

كشف لاشه یك هیولای عجیب
كشف لاشه یك هیولای عجیب و غریب دریایی در سواحل نیویورك تعجب دانشمندان را به دنبال داشته است. لاشه این موجود ترسناک و عجیب ماه گذشته در سواحل نیویورك پیدا شد. این حیوان بدنی بدون مو و پوستی چرم مانند با دندانهایی تیز و چیزی شبیه یك منقار دارد.

با نگاهی عمیق به این موضوع خواهیم دید که در ٢۵٠٠ سال پیش ما نمونهای از این هیولا را در تخت جمشید داشته ایم و مجسمه ای بزرگ از آن در تخت جمشید وجود دارد. از نظر شباهتی که بسیار شباهت به این موجود کشف شده دارد هم از نظر منقار و هم از نظر دستهای این موجود. 


منبع:http://www.put84.blogfa.com/

نويسنده: مانیا تاريخ: 5 آبان 1389برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

در گاه شما ایرانی

در گاه شمار ایرانی سال دوازده ماه 30‌ روز دارد كه هر روز را به نامی می‌خوانده‌اند. هر روز كه نام آن با نام ماه یكی می‌شده، آن روز را جشن‌ می‌گرفته‌اند. آیین برگزاری این جشن‌ها نیز با نام آن هماهنگ بوده است...براي ديدن ادامه عكس ها با كيفيت واقعي روي اين عكس كليك كنيد


ادامه مطلب
نويسنده: مانیا تاريخ: 5 آبان 1389برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

پدر باستان‌شناسی نوین ایران درگذشت

دكتر عزت الله نگهبان كه به بیماری آلزایمر و پاركینسون نیز مبتلا بود، به گفته "بهمن نگهبان" فرزندش، روز 14 بهمن 87 در آمریكا ، بدرود حیات گفت. دكتر نگهبان كه در سال‌ 47 مدیرت گروه باستان شناسی را بر عهده داشت، این رشته را متحول كرد و به همین علت است كه وی را پدر باستان شناسی مدرن ایران می‌نامند.

عزت‌الله نگهبان، در سال 1300 شمسی در اهواز به دنیا آمد. تحصیلات خود را در دبستان جمشید جم و دبیرستان فیروز بهرام و مدرسه فنی آلمانی در تهران به پایان برد. او در سال 1328 در رشته باستان‌شناسی از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. در سال 1329وارد مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو شد و در مدت چهارسال مدرک فوق لیسانس این دانشکده را از آن خود کرد. طی این سال‌ها با راهنمایی رونالد مک‌کان به بررسی سیر سفال نخودی‌رنگ در منطقه خوزستان پرداخت و اطلاعات بسیاری در این زمینه جمع‌آوری کرد که حاصل آن را در نهایت در رساله خود تدوین کرد.

مهم‌ترین سهم دکتر نگهبان در پیشبرد باستان‌شناسی ایران، ایجاد کارگاه دایمی در دشت قزوین برای فعالیت‌های باستان‌شناختی دانشگاه تهران و تربیت دانشجو در این کارگاه است. او با پشتکار فراوان و روحیه خستگی‌ناپذیر، موفق به کسب مجوز و بودجه لازم برای تعمیر کاروانسرای مخروبه محمدآباد خره شد. این مکان منحصر به فرد به کانونی برای پژوهش‌های مستمر و درازمدت باستان‌شناختی دانشگاه تهران تبدیل شد که در آن دانشجویان با شرکت در انواع فعالیت‌های میدانی برای پیشبرد اهداف باستان‌شناسی در ایران تربیت می‌شدند. دکتر نگهبان، یکی از سرسخت‌ترین مدافعان منظم کردن فعالیت‌های مربوط به باستان‌شناسی بوده‌است. بسیاری او را دشمن بزرگ قاچاقچیان و دلالان عتیقه در ایران می‌دانند.

نگهبان در پنجمین کنگره بین‌المللی باستان‌شناسی و هنر ایران در سال 1347 مقاله‌‌ای ارائه داد و در آن ماده‌ای پیشنهاد کرد که بر اساس آن خرید و فروش اشیای باستانی به صورت غیرمجاز و از طریق قاچاق ممنوع اعلام شود و کنگره را ملزم به صدور قانونی در این زمینه کرد. وی با ارائه این مقاله، نقش اساسی در تصویب قطعنامه محکوم‌کردن قاچاق و فروش اشیای عتیقه داشت. عزت الله نگهبان، بیشترین میزان طلا را در حفاری‌های باستان‌شناسی ایران بدست آورده‌است و کاوش‌های وی در قالب مقاله، گزارش و کتاب، همواره مورد توجه باستان‌شناسان بوده‌است.

به همین منظور انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان مراسم یادبودی را در تاریخ 24 بهمن در جوار مقبره مرحوم عبدالامیر نگهبان ازعرفای یکصد سال گذشته اهواز و پدر مرحوم دکترعزت الله نگهبان واقع در اهواز- خیابان امام خمینی – جنب بیمارستان آریا برگزار می نماید.

روانش شاد و راهش پر رهرو باد

 

نويسنده: مانیا تاريخ: 4 آبان 1389برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

پايه‌ستون‌های دروازه‌ی شرقی كاخ آپادانا مدفون شدند
به نقل از وبلاگ انجمن دوستداران ميراث فرهنگي شوش:

برای در امان ماندن از تخريب‌ها،
پايه‌ستون‌های دروازه‌ی شرقی كاخ آپادانا مدفون شدند

درپي درخواست‌هاي انجمن دوست‌داران ميراث فرهنگي شوش، پايه‌ستون‌هاي دروازه‌ي شرقي كاخ آپادانا براي در امان ماندن از تخريب‌ها، به زير خاك رفتند.

عضو هيأت مديره‌ي انجمن دوست‌داران ميراث فرهنگي شوش در گفتگو با خبرنگار (ايسنا)، با بيان اين مطلب ادامه داد: اين اقدام توسط پايگاه ميراث فرهنگي شوش و با همكاري انجمن دوست‌داران ميراث فرهنگي، اداره‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري و پايگاه حفاظت و مرمت چغازنبيل (دوراونتاش) صورت گرفته است.

علي بويري منجي بيان كرد: متأسفانه در چند سال گذشته، بارها پايه‌ستون‌هاي اين كاخ توسط عوامل انساني و طبيعي تخريب شده‌اند. ارديبهشت سال پيش، بخش قابل توجهي از اين پايه‌ستون‌ها به‌وسيله‌ي عوامل مخرب انساني از بين رفتند. در آن زمان، با اعلام اين تخريب، ضرورت‌ حفاظت از آثار يادشده را به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري يادآور شديم و در نامه‌اي همراه تصاوير مستند از تخريب، آمادگي كارشناسان انجمن را براي همكاري با سازمان با هدف آسيب‌شناسي و حفاظت از آثار اعلام كرديم.

او با اشاره به اين‌كه اين آثار هم‌چنان در معرض تخريب و بدون رعايت اصول حفاظتي‌اند، گفت: در اين مدت، بارها ازسوي كارشناسان بر ضرورت حفاظت اين پايه‌ستون‌ها تأكيد شده است تا اين‌كه يك‌ماه پيش، دوباره بخشي ديگر از سنگ‌نوشته‌ها تخريب شد و اكنون به‌سختي واژه‌اي از آن سنگ‌نوشته‌ها قابل خواندن است.

وي اظهار داشت: با مكاتبه‌هاي صورت‌گرفته و درخواست انجمن دوست‌داران ميراث فرهنگي شوش مبني بر لزوم مدفون شدن پايه‌ستون‌ها براي در امان ماندن از آسيب‌هاي دوباره، با توجه به محصور نبودن محوطه‌ي باستاني شوش و در اختيار نداشتن نيروي متخصص و امكانات كافي براي حفاظت و مرمت پايه‌ستون‌ها، هفته‌ي گذشته هرچند خيلي دير و پس از نابودي بخش قابل توجهي از آثار، تا فراهم شدن شرايط مناسب، پايه‌ستون‌ها دوباره مدفون شدند.

كاخ آپادانا به‌دستور داريوش شاه هخامنشي حدود سال‌هاي 516 تا 521 پيش از ميلاد در شوش ساخته شده است. دروازه‌ي شرقي كاخ آپادانا، چهار پايه‌ستون داشته است كه اكنون دو پايه‌ستون از آن‌ها باقي مانده‌اند. روي سه طرف اين پايه‌ستون‌ها، سنگ‌نوشته‌هايي به خط ميخي به سه زبان پارسي باستان، ايلامي و آكدي وجود داشته‌اند.

نويسنده: مانیا تاريخ: 4 آبان 1389برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

تجاوز روس و انگلیس

سوم شهریور (1320)

سالگرد اشغال ایران به دست متجاوزان اندوه باد.

درود بر روح شهیدان آن روز 


نمانیم کین بوم ویران کنند 

همی غارت از شهر ایران کنند

نخوانند بر ما کسی آفرین

چو ویران بود بوم ایران زمین

دریغ است ایران که ویران شود

کنام پلنگان و شیران شود.


نويسنده: مانیا تاريخ: 4 آبان 1389برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

ارتش ايران در دوران هخامنشیان

  سپاه جاويدان


پيش از داريوش ايران سپاه منظمی نداشت و ارتش آن بصورت افراد غير حرفه ای اداره می شد . داريوش به تشکيل سپاه جاودان پرداخت که شمار ايشان به ده هزار تن می رسيد . در هر شهر پادگانی وجود داشت که در ارگ آن شهر جای داشتند و فرماندة آن دژها را ارگبد می گفتند .
لشکر ايران به دو دستة پياده و سواره تقسيم می شدند و مسلح به تير و کمان و نيزه و شمشير و زوبين و خنجر و کمند و سپر و کلاهخود و زره بودند .
اسب و فيل و شتر را هم زمان در جنگ بکار می بردند .
ايرانيان در تير اندازی مهارت داشتند چنانکه هرودت می نويسد : پارسيان از کودکی به فرزندان خود سه چيز می آموختند که :


·         راست بگويند .
·         راست بر اسب سوار شوند .
·         راست تير بيندازند .


منبع:http://izadan.persianblog.ir

نويسنده: مانیا تاريخ: 4 آبان 1389برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

امپراطوري ايران در زمان كوروش بزرگ

در زمان كوروش كبير تنها 50000000 كيلومتر مربع از مجموع 148822000 كيلومتر مربع خشكيهاي روي زمين شناخته شده بود كه تنها در حدود 11000000 كيلومتر مربع آن را جهان متمدن آن زمان تشكيل ميداد و كوروش موفق شده بود 8000000 كيلومتر مربع از آن سرزمينها را در نقشه امپراطوري ايران وارد كند.
امپراطوري ايران كه به دست تواناي كوروش بنيان گزاري شد از بزرگترين امپراطوريهاي جهان بود و حدود آن از شمال به درياي سياه و از مشرق به رود سيحون از جنوب به حبشه و از مغرب به مصر و قبرس منتهي مي شد.
اين امپراطوري وسيع همه كشورهاي امروزي تركيه سوريه لبنان و جمهوريهاي آسياي ميانه شوروي تا كناره هاي رود سيحون را در بر مي گرفت.
در شمال شرقي اين امپراطوري وسيع قبايل ترك و تاتار مي زيستند كه نويسندگان يوناني آنها را سكايي و ماساگت ناميده اند.
قبايل تورانيان از دير باز عادت كرده بودند به مرزهاي ايران تجاوز كنند اما روان سرزنده و هوشيار نژاد ايراني هيچگاه به آنها امكان نداده بود كه براي مدت طويلي سرزمينهاي اين كشور را در اختيار خود بگيرند و ايرانيان آنها را از خاك خود بيرون رانده بودند اكنون كه كوروش شكست ناپذير وسعت و حدود سرزمينهاي ايران را به نزديكيهاي رود سند و جيحون و سيحون رسانيده بود ديگر نمي توانست وجود قبايل تجاوزگر توراني را در شمال مرزهاي امپراطوري وسيع خود تحمل كند و درصدد برآمد كه با لشكر كشي به سرزمين مذكور قبايل توراني را سرجاي خود بنشاند.
نويسنده: مانیا تاريخ: 4 آبان 1389برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

معرفی شاعر و حکیم بزرگ ابوشکور بلخی

ابوشكور بلخی                                              

قرن 4 ـ متولد 300 یا 303 هجری، بلخ ـ                                                                  
شاعر و حكیم معاصر سامانیان است. نام دقیق او مشخص نیست و در همه منابع به كنیه‌اش نام برده شده است.                                                                                                                 
داستان منظومی به نام «آفرین نامه» دارد كه به بحر متقارب و به نام «نوح بن نصر سامانی» در سال 333 یا 336 سروده است، چنان‌كه خود می‌گوید:                                                                      
مر این داستان كش بگفت از فیال/ ابر سیصد و سی و سه بود سال                       
و                                                           
سرانجام كه آغاز این نامه كرد/ جوان بود چون سی و سه سال مرد                       
كه در مورد تاریخ آن نظرات متفاوتی وجود دارد. عوفی سال پایان این منظومه را 336 روایت كرده است.

نويسنده: مانیا تاريخ: 4 آبان 1389برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

جنگ ترموپيل

جنگ ترموپيل نبرد خشايارشا با آتنيها 


ظاهرا جنگ خشايارشا و يونان به تحريک يوناني هاي ساكن ايران اتفاق افتاده بود. مثلا دمارت پادشاه سابق اسپارت كه در زمان داريوش به ايران پناهنده شده بود ، به خشايارشا مي گفت كه اگر شما به يونان حمله كنيد ، به آساني مي توانيد پلوپونس را بگيريد و مرا پادشاه آنجا بكنيد. البته در اين صورت او دست نشانده ايران مي شد. مشابه اين تحريكات را خانواده هاي با نفوذ تسالي (نام منطقهاي در يونان) و افراد ديگر هم انجام مي دادند.       
 
       بدين ترتيب بود كه خشايار شا مجلس مشورتي برپا داشت و نظرات بزرگان و درباريان ايران را خواستار شد. در اين مجلس خشايار شا گفت از آنجايي كه يونان سرزمين حاصل خيزي است ، پول و ثروت زيادي بطرف ايران سرازير مي شود. همچنين ما مي توانيم به اروپا نفوذ كنيم و كشورهاي زيادي را به تابعيت دولت ايران در بياوريم. در تاييد سخنان او مردونيه هم مطالبي گفت ، ولي اردوان (ارتابان) عموي خشايارشا با او به مخالفت برخواست و گفت كه من به پدرت داريوش گفته بودم  كه به كشور سكاها نرو چون موفق نمي شوي. حالا يوناني ها مردمي جنگجوتر از سكاها هستند و پيروزي بر آنها كار مشكلي است. ولي خشايارشا از سخنان  اردوان ناراحت شد و او را تهديد به تنيه شدن كرد. سپس هرودوت درمورد خواب ديدن هاي خشايارشا و اردوان مي نويسد كه درنهايت منجر به قبول لشكركشي ايران به يونان از طرف اردوان مي شود.
 
 
 
                                                 حركت لشكر ايران به طرف داردانل......
 
     

نويسنده: مانیا تاريخ: 4 آبان 1389برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

درباره وبلاگ

آزادگان پارسي براي دوستي دوباره با تمدن و فرهنگ پارسي خود و مبارزه با کينه توزان سرزمين اجداديمان همراه و همصدا شويد

نويسندگان

لينکهاي روزانه

آخرين مطالب ...

» قومیت های ایران همه آزادند بخوانند!!
» عجایب معماری جهان باستان
» کوه آتش رامهرمز
» بدبینی ایرانیان نسبت به حکومت عمر
» فرمان به آرتش ایران: پیش به سوی قسطنطنیه
» نوزدهم آبان سال 518 پیش از میلاد: گشایش آبراه دریای سرخ به رود نیل
» موزه مولانا، پرجاذبه‌ترين مقصد گردشگري ترکيه
» آشنایی با سرداران ایران
» کتله خور، بهشت ناشناخته ایران
» گزارش تصویری و معرفی قلعه‌ی صخره‌ای بهستان
» شناسايي سکونت‌گاه انساني در کوه‌هاي نقش رستم
» چرا ما ایرانیان برای تخریب آثار بی تابی می کنیم؟
» بنای گور دختر * تنگ ارم * برازجان * استان بوشهر
» تپه باستانی دوزین
» مردی که هیچ گاه، سر خم نکرد
» کشف نخستین سنگ نگاره های باستانی در مازندران
» کشف بقایای یک کوره و آثار معماری در کاوش های بازگیر
» سروده دکتر بادکوبه ای در ستایش فردوسی
» نامه بزرگمهر به انوشیروان
» قلعه بابک خرمدین
» داستانی زیبا درمورد کوروش کبیر!
» سورنا و پيرزن
» با آثار باستانی ایرانی در موزه لوور پاریس آشنا شوید
» قنات 2500 ساله گناباد یکی از عجایب تمدن ایران
» غار عظیم کتله خور؛ زیباترین غار جهان (تصویری)
» پالنگان؛ روستایی زیبا اما فراموش شده
» قصری كه برای شیرین بنا شد!
» کتله خور، بهشت ناشناخته ایران (+عکس)
» نمونه اشیاء مکشوفه مسیر دیوار بزرگ گرگان
» مردی که هیچ گاه، سر خم نکرد